Informacja ogólna o systemie
System blokowo-zalewowy (w skrócie system BZ) jest nowoczesną nawierzchnią bezpodsypkową przeznaczoną do torowisk tramwajowych wspólnych z jezdnią czyli tzw. nawierzchnią torowo-drogową. Konstrukcja ta stanowi połączenie dwóch wiodących rozwiązań:
- prefabrykowanych, betonowych płyt tramwajowych o niewielkiej wysokości
- sprężystego, ciągłego podparcia i mocowania szyny tramwajowej przy użyciu elastomerowej przekładki podszynowej i mas żywicznych
System składa się z czterech elementów:
-
prefabrykowanych płyt tramwajowych:
- torowych – służących do zamocowania w nich szyn- międzytorowych – służących do wypełniania przestrzeni międzytorzy
- szyn tramwajowych blokowych typu LK1
- ciągłej, elastomerowej przekładki podszynowej podpierającej szynę i tłumiącej hałas i drgania
- mas żywicznych mocujących szynę i tłumiących hałas i drgania
Przeznaczenie i zakres stosowania
Nawierzchnia ta przeznaczona jest do eksploatacji w:
- torowiskach tramwajowych wbudowanych w ulice, bez ograniczenia co do długości torowiska
- przejazdach tramwajowych
- przejściach dla pieszych przez torowisko tramwajowe
- torowiskach tramwajowych na obiektach mostowych
Konstrukcja nawierzchni wraz z odpowiednią podbudową pozwala na stworzenie torowisk tramwajowych, które mogą pracować obciążone ruchem w zakresie od KR1 do KR7 (kategorie ruchu drogowego wg Katalogu sztywnych nawierzchni drogowych, GDDKiA). Wymogi sztywności dla podbudowy w zależności od grubości nawierzchni podano tutaj.
System BZ dopuszczony jest do stosowania bez ograniczeń na drogach publicznych i wewnętrznych oraz na obiektach inżynierskich.
Nie ma również ograniczeń w kontekście geometrii torowiska – z uwagi na szeroki typoszereg długości i szerokości płyt tramwajowych (szczegółowa informacja w Karcie technicznej) system stosuje się w liniach jednotorowych jak i wielotorowych, zarówno na odcinkach prostych jak i w łukach poziomych i pionowych o standardowych promieniach. W łukach poziomych o promieniach w zakresie 25m ≤ R ≤ 50m można zastosować, na specjalne życzenie, płyty torowe trapezowe zmniejszające średnią szerokość szczelin międzypłytowych.
Zalety i korzyści eksploatacyjne wynikające z zastosowania systemu BZ
ZALETY |
KORZYŚCI |
1
Zmniejszenie poziomu drgań i hałasu propagowanych do otoczenia
|
|
2
Wieloletnia trwałość betonowej nawierzchni torowiska tramwajowego
|
|
3
Możliwość niezwłocznego obciążenia torowiska tramwajowego ruchem pojazdów
|
|
4
Niższa masa całkowita nawierzchni torowiska tramwajowego w stosunku do typowych rozwiązań z szyną typu 60R2
|
|
5
Brak „mostków” wibracyjnych
|
|
6
Prosta i szybka technologia budowy nawierzchni torowiska tramwajowego
|
|
7
Ograniczenie upływu prądów powrotnych
|
|
8
Niewielka ilość koniecznych prac utrzymaniowych (kontrola i ew. uzupełnianie wypełnienia szczelin międzypłytowych, czyszczenie odpływów w płytach specjalnych)
|
|
Certyfikaty
Nasza oferta
W naszej ofercie dla systemu blokowo-zalewowego BZ znajdziecie Państwo nw. składniki:
- Prefabrykowane płyty tramwajowe – torowe VBZ i międzytorowe VBm
- Ciągłą, elastomerową przekładkę podszynową
- Zestaw żywic Premiks do wykonania mocowania szyny oraz wypełnienia szczelin międzypłytowych.
W razie dalszych pytań zapraszamy uprzejmie do kontaktu telefonicznego +48 12 282 67 50 lub mailowego biuro@prefa.pl.