Torowiska tramwajowe
[shortmenu menu="Offert menu PL" enhance="true" submenu_transparency="0.8" arrow="true" is_responsive="false" ]Ekrany akustyczne
[shortmenu menu="Offert menu 2 PL" enhance="true" submenu_transparency="0.8" arrow="true" is_responsive="false" ]Nietypowe wyroby betonowe
Informacja ogólna o systemie
System rowkowo-przykręcany (w skrócie system RP) jest nowoczesną nawierzchnią bezpodsypkową przeznaczoną do torowisk tramwajowych wspólnych z jezdnią czyli tzw. nawierzchnią torowo-drogową. Rozwiązanie to zostało wdrożone i jest sprzedawane w kooperacji z firmą TransComfort, dostawcą m.in. elastomerowych profili otulających szyny a powstało z myślą o umożliwieniu łatwego demontażu i ponownego montażu szyn, niezbędnego w sytuacji pęknięcia szyny lub jej zużycia eksploatacyjnego.
System składa się z pięciu głównych elementów:
-
prefabrykowanych płyt tramwajowych:
- torowych – służących do zamocowania w nich szyn- międzytorowych – służących do wypełniania przestrzeni międzytorzy
- szyn tramwajowych typu 60R2
- profili gumowych otulających szyny
- zespołów przytwierdzenia mechanicznego szyny tj. łapek, podkładek i wkrętów
- szybkotwardniejącej zaprawy mineralnej wypełniającej kanały szynowe
Przeznaczenie i zakres stosowania
Nawierzchnia ta przeznaczona jest do eksploatacji w:
- torowiskach tramwajowych wbudowanych w ulice, bez ograniczenia co do długości torowiska
- przejazdach tramwajowych
- przejściach dla pieszych przez torowisko tramwajowe
- torowiskach tramwajowych na obiektach mostowych
Konstrukcja nawierzchni wraz z odpowiednią podbudową pozwala na stworzenie torowisk tramwajowych, które mogą pracować obciążone ruchem w zakresie od KR1 do KR7 (kategorie ruchu drogowego wg Katalogu sztywnych nawierzchni drogowych, GDDKiA). Wymogi sztywności dla podbudowy w zależności od grubości nawierzchni podano w pliku Nawierzchnie torowo-drogowe - minimalna sztywność podbudowy.
System RP dopuszczony jest do stosowania bez ograniczeń na drogach publicznych i wewnętrznych oraz na obiektach inżynierskich.
Nie ma również ograniczeń w kontekście geometrii torowiska – z uwagi na szeroki typoszereg długości i szerokości płyt tramwajowych (szczegółowa informacja w Karcie technicznej) system stosuje się w liniach jednotorowych jak i wielotorowych, zarówno na odcinkach prostych jak i w łukach poziomych i pionowych o standardowych promieniach. W łukach poziomych o promieniach w zakresie 25m ≤ R ≤ 50m można zastosować, na specjalne życzenie, płyty torowe trapezowe zmniejszające średnią szerokość szczelin międzypłytowych.
Zalety i korzyści eksploatacyjne wynikające z zastosowania systemu RP
ZALETY |
KORZYŚCI |
1
Zmniejszenie poziomu drgań i hałasu propagowanych do otoczenia
|
|
2
Wieloletnia trwałość betonowej nawierzchni torowiska tramwajowego
|
|
3
Możliwość wymiany szyn bez uszkodzenia prefabrykowanej nawierzchni torowiska tramwajowego
|
|
4
Zmniejszenie falistego zużycia szyn w trakcie eksploatacji
|
|
5
Brak „mostków” wibracyjnych
|
|
6
Ograniczenie upływu prądów powrotnych
|
|
7
Niewielka ilość koniecznych prac utrzymaniowych (kontrola i ew. uzupełnianie wypełnienia szczelin międzypłytowych, czyszczenie odpływów w płytach specjalnych)
|
|
Nasza oferta
W naszej ofercie dla systemu rowkowo-przykręcanego RP znajdziecie Państwo nw. składniki:
- Prefabrykowane płyty tramwajowe – torowe VRP i międzytorowe VRm
- Profile gumowe otulające szyny i zespoły mocowania mechanicznego tj. łapki, podkładki i wkręty (kooperacja z firmą Transcomfort)
- Szybkotwardniejącą suchą zaprawę mineralną (kooperacja z firmą APChemie)
- Zestaw wyrobów syntetycznych do wypełnienia szczelin międzypłytowych i dylatacji w cementowym wypełnieniu kanałów szynowych (wyroby firmy Soudal)
W razie dalszych pytań zapraszamy uprzejmie do kontaktu telefonicznego +48 12 282 67 50 lub mailowego biuro@prefa.pl.