System rowkowo – zalewowy KZ

Informacja ogólna o systemie

System rowkowo-zalewowy KZ jest nawierzchnią bezpodsypkową przeznaczoną do torowisk tramwajowych wspólnych z jezdnią. Konstrukcja ta umożliwia przytwierdzenie szyn Vignole’a typu 49E1 w płytach torowo-drogowych. Produkt powstał z myślą o zlikwidowaniu uciążliwości i zmniejszeniu kosztów związanych ze zmianą typów szyn (49E1/60R2) w obrębie wielu przejazdów tramwajowych i przejść dla pieszych. System KZ stanowi połączenie dwóch rozwiązań:

  • prefabrykowanych, betonowych płyt tramwajowych
    • sprężystego, ciągłego mocowania szyn jezdnych w otulinie żywicznej

    --

    System składa się z czterech elementów:

    • prefabrykowanych płyt tramwajowych:
      o torowych – służących do zamocowania w nich szyn Vignole’a typu 49E1
      o międzytorowych – służących do wypełniania przestrzeni międzytorzy
    • szyn Vignole’a typu 49E1
    • wypełniających bloczków szynowych
    • otuliny żywicznej przytwierdzającej szynę oraz tłumiącej hałas i drgania

    Przeznaczenie i zakres stosowania

    Konstrukcja ta przeznaczona jest do eksploatacji w:

      • torowiskach tramwajowych wbudowanych w ulice, bez ograniczenia co do długości torowiska
      • przejazdach tramwajowych
      • przejściach dla pieszych przez torowisko tramwajowe
      • torowiskach tramwajowych na obiektach mostowych

      Konstrukcja nawierzchni wraz z odpowiednią podbudową pozwala na stworzenie torowisk tramwajowych, które mogą pracować obciążone ruchem w zakresie od KR1 do KR7 (kategorie ruchu drogowego wg Katalogu sztywnych nawierzchni drogowych, GDDKiA). Wymogi sztywności dla podbudowy w zależności od grubości nawierzchni podano tutaj .

      System KZ dopuszczony jest do stosowania bez ograniczeń na drogach publicznych i wewnętrznych oraz na obiektach inżynierskich.

      Rozwiązanie stosuje się w liniach jednotorowych jak i wielotorowych. Z uwagi na wytyczne stosowania w torowiskach tramwajowych szyn Vignole’a typu 49E1 system rowkowo-zalewowy KZ przeznaczony jest do torów leżących na prostej w planie i w łukach poziomych o promieniu większym od 150 m.

    Zalety i korzyści eksploatacyjne wynikające z zastosowania systemu KZ

    ZALETY
    KORZYŚCI
    1
    Zmniejszenie poziomu drgań i hałasu propagowanych do otoczenia
    • Ochrona ludzi przed szkodliwością hałasu i dyskomfortem odczuwania drgań
    • Ochrona budynków przed destruktywnym działaniem drgań
    2
    W torowiskach z szyną 49E1 możliwość zastosowania tego samego typu szyny w przejazdach tramwajowych i przejściach dla pieszych
    • Usunięcie utrudnień wykonawczych związanych ze stosowaniem dwóch typów szyn tramwajowych
    • Niższe koszty szyn i przytwierdzenia szyn
    3
    Możliwość niezwłocznego obciążenia torowiska tramwajowego ruchem pojazdów
    • Krótszy okres niedogodności wynikających z zastępczej organizacji ruchu i zastępczej komunikacji dla pasażerów i okolicznych mieszkańców
    • Niższe koszty zastępczej organizacji ruchu
    • Niższe koszty zastępczej komunikacji zbiorowej
    4
    Zmniejszenie falistego zużycia szyn w trakcie eksploatacji
    • Dłuższy okres eksploatacji szyn
    • Wyższy komfort jazdy
    • Niższe koszty szlifowania szyn
    • Ochrona ludzi przed dyskomfortem odczuwania drgań
    • Ochrona budynków przed destruktywnym działaniem drgań
    5
    Brak „mostków” wibracyjnych
    • Ochrona ludzi przed dyskomfortem drgań
    • Ochrona budynków przed destruktywnym działaniem drgań
    6
    Prosta i szybka technologia budowy nawierzchni torowiska tramwajowego
    • Krótszy okres niedogodności wynikających z zastępczej organizacji ruchu i zastępczej komunikacji dla pasażerów i okolicznych mieszkańców
    • Niższe koszty zastępczej organizacji ruchu
    • Niższe koszty zastępczej komunikacji zbiorowej
    7
    Ograniczenie upływu prądów powrotnych
    • Ograniczenie korozji nawierzchni torowo-drogowej
    • Ograniczenie korozji infrastruktury stalowej (np. rur wodociągowych) położonej pod torowiskiem
    8
    Niewielka ilość koniecznych prac utrzymaniowych (kontrola i ew. uzupełnianie wypełnienia szczelin międzypłytowych, czyszczenie odpływów w płytach specjalnych)
    • Niskie koszty utrzymania,
    • Niewielka ilość utrudnień spowodowanych pracami utrzymaniowymi
    KORZYŚCI

    Certyfikaty

    Nasza oferta

    W naszej ofercie dla systemu rowkowo-zalewowego RZ znajdziecie Państwo nw. składniki:

    1. Prefabrykowane płyty tramwajowe – torowe VKZ i międzytorowe VRm
    2. Bloczki szynowe betonowe, wypełniające komory łubkowe szyn 49E1
    3. Zestaw żywic Premiks do wykonania otuliny żywicznej przytwierdzającej szyny oraz wypełnienia szczelin międzypłytowych.

    W razie dalszych pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mejlowego