RZA - System rowkowo zalewowy - płyta obniżona do samodzielnej zabudowy
Informacja ogólna o systemie
System rowkowo-zalewowy w wersji RZA jest nowoczesną nawierzchnią bezpodsypkową przeznaczoną do
torowisk tramwajowych wspólnych z jezdnią czyli tzw. nawierzchnią torowo- drogową. Konstrukcja ta stanowi
połączenie dwóch wiodących rozwiązań:
- prefabrykowanych, betonowych płyt tramwajowych
- sprężystego, ciągłego mocowania szyny tramwajowej w otulinie żywicznej
System składa się z czterech elementów:
-
prefabrykowanych płyt tramwajowych:
- torowych – służących do zamocowania w nich szyn- międzytorowych – służących do wypełniania przestrzeni międzytorzy
- szyn tramwajowych typu 60R2
- wypełniających bloczków szynowych
- otuliny żywicznej mocującej szynę oraz tłumiącej hałas i drgania
Przeznaczenie i zakres stosowania
Nawierzchnia ta przeznaczona jest do eksploatacji w:
- torowiskach tramwajowych wbudowanych w ulice, bez ograniczenia co do długości torowiska
- przejazdach tramwajowych
- przejściach dla pieszych przez torowisko tramwajowe
- torowiskach tramwajowych na obiektach mostowych
Konstrukcja nawierzchni wraz z odpowiednią podbudową pozwala na stworzenie torowisk tramwajowych, które mogą pracować obciążone ruchem w zakresie od KR1 do KR7 (kategorie ruchu drogowego wg Katalogu sztywnych nawierzchni drogowych, GDDKiA). Wymogi sztywności dla podbudowy w zależności od grubości nawierzchni podano tutaj .
System RZA dopuszczony jest do stosowania bez ograniczeń na drogach publicznych i wewnętrznych oraz na obiektach inżynierskich.
Nie ma również ograniczeń w kontekście geometrii torowiska – z uwagi na szeroki typoszereg długości i szerokości płyt tramwajowych (szczegółowa informacja w Karcie technicznej) system stosuje się w liniach jednotorowych jak i wielotorowych, zarówno na odcinkach prostych jak i w łukach poziomych i pionowych o standardowych promieniach. W łukach poziomych o promieniach w zakresie 25m ≤ R ≤ 50m można zastosować, na specjalne życzenie, płyty torowe trapezowe zmniejszające średnią szerokość szczelin międzypłytowych.
Zalety i korzyści eksploatacyjne wynikające z zastosowania systemu RZ
ZALETY |
KORZYŚCI |
1
Zmniejszenie poziomu drgań i hałasu propagowanych do otoczenia
|
|
2
Możliwość dopasowania do architektury, zwłaszcza zabytkowej
|
|
3
Możliwość indywidualnego doboru kostki kamiennej lub zastąpienia jej innym materiałem
|
|
4
Odseparowanie przytwierdzenia szyny od nawierzchni drogowej w torowisku
|
|
5
Możliwość niezwłocznego obciążenia torowiska tramwajowego ruchem pojazdów
|
|
6
Brak „mostków” wibracyjnych
|
|
7
Ograniczenie upływu prądów powrotnych
|
|
8
Niewielka ilość koniecznych prac utrzymaniowych (kontrola i ew. uzupełnianie wypełnienia szczelin międzypłytowych, czyszczenie odpływów w płytach specjalnych)
|
|
Certyfikaty
Nasza oferta
W naszej ofercie dla systemu rowkowo-zalewowego RZA znajdziecie Państwo nw. składniki:
- Prefabrykowane płyty tramwajowe – torowe VRZA i międzytorowe VRm
- Bloczki szynowe betonowe, wypełniające komory łubkowe szyn
- Zestaw żywic Premiks do wykonania otuliny żywicznej mocującej szyny oraz wypełnienia szczelin międzypłytowych.
W razie dalszych pytań zapraszamy uprzejmie do kontaktu telefonicznego +48 12 282 67 50 lub mailowego biuro@prefa.pl.